Projekt „Neverte všetkému!“ prezradil, aký majú Slováci vzťah k bankám

Mladí posielajú peniaze len cez smartfóny a seniori držia všetky úspory doma pod vankúšom. Slováci svoju banku len tak ľahko nezmenia a o investovanie sa nezaujímajú. Poznáte tieto a podobné tvrdenia? Predsudky Slovákov voči financiám a bankám zisťovala v projekte „Neverte všetkému!“ spoločnosť UniCredit Bank. Výsledky sú prekvapivé.

Na otázky odpovedalo 900 respondentov

Projekt „Neverte všetkému!“ sa zameral na prieskum, ktorý mal odhaliť finančné správanie slovenskej online populácie. Bol realizovaný v septembri 2016 formou online dotazníka a zúčastnilo sa ho 900 respondentov všetkých vekových skupín starších ako 18 rokov.

Mladí ľudia na kamenné pobočky nezanevreli

Banky stále zdokonaľujú online služby a bankové aplikácie, pretože záujem o ich používanie narastá. Až 95 % klientov UniCredit Bank do 26 rokov pravidelne využíva internetové a mobilné bankovníctvo. To však neznamená, že mladí ľudia prestávajú navštevovať bankové pobočky. Podľa prieskumu až 47 % mladých respondentov uviedlo, že preferuje osobné návštevy pobočky. Na pobočky chodia hlavne vtedy, ak sa chcú poradiť o zložitejších produktoch alebo získať potrebné informácie. Tento fakt potvrdzujú aj bankári na pobočkách.

Mladá generácia myslí na budúcnosť a nezadlžuje sa

Súčasná mládež sa ku financiám stavia zodpovedne. Pre sedem z desiatich je dôležité dlhodobé zhodnotenie peňazí a až 82 % tvrdí, že chce finančné zabezpečenie pre prípad nečakaných udalostí. Podobné percento sa zamýšľa aj nad otázkou vlastného bývania. 57 % mladých klientov považuje za veľmi dôležité aj zabezpečenie na starobu. Zo štatistík Unicredit Bank tiež vyplynulo, že bezhlavé zadlžovanie mladej generácie nie je také výrazné. Spotrebiteľský úver má len každý desiaty z klientov do 25 rokov a len 15 % využíva kontokorent.

Slováci zmenia banku pomerne ľahko

Vraví sa, že Slováci sú svojej banke verní a len zriedkavo ju vymenia za inú. Prieskum ukázal, že sa to pomaly začína meniť. Až tretina Slovákov totiž za posledných päť rokov vymenila starú banku za novú. Meniť poskytovateľov bankových služieb sa nebojí najmä ekonomicky aktívna generácia súčasných rodičov. Viac ako polovica Slovákov má viac ako jeden účet a zaujíma sa o výhodné ponuky iných bánk.

Pravidelne sporí polovica respondentov

Slováci si vraj nesporia a na investovanie ani nepomyslia. Pravda je však taká, že 52 % bankových klientov má sporiaci účet, 24 % šetrí na terminovaných vkladoch a 35 % spomedzi 50 – 55  rokov si šetrí na penziu. O začatí sporenia uvažuje 26 % ľudí v produktívnom veku. Čo sa týka investovania, pravidelne investuje 15 % Slovákov. Väčšie jednorazové investície vyskúšal každý desiaty Slovák. Preferované sú skôr bezpečnejšie aktíva pred rizikovými. Priemerný klient banky investuje zhruba 46 € každý mesiac. Najčastejšie ide o investíciu do dlhopisových, akciových alebo komoditných fondov.

Seniori nedržia peniaze doma

Najvýraznejšie predsudky sú o senioroch, ktorí sú vraj príliš konzervatívni na to, aby vložili peniaze do banky a radšej ich držia schované doma. Prieskum však ukázal opak. Väčšina seniorov má doma peniaze len na najnutnejšie výdavky. Iba 23 % seniorov drží doma hotovosť vyššiu ako 200 €. Peniaze bežne ukladajú do banky. Polovica ľudí starších ako 55 rokov nemá problém ani s internetovým bankovníctvom. Obľúbené je aj používanie platobných kariet. 46 % seniorov sa snaží kartou zaplatiť vždy, keď je to možné.

Projekt „Neverte všetkému!“ prezradil, aký majú Slováci vzťah k bankám
5 (100%) 1

toppozicka big

Overená pôžička na čokoľvek.Chcem si požičať